“Gå och se” (genchi genbutsu) är en princip från Toyota Production System. Det betyder ungefär samma sak som att “gå en mil i någon annans skor”. Det är ett utmärkt sätt att korsa gränser, förstå varandra och öppna dörrar för kommunikation.
Det innebär att åka till “den plats där det faktiska arbetet utförs”. För bussförare är det bussen. För en marknadsförare är det skrivbordet och den bärbara datorn. För en fabriksarbetare: fabriksgolvet. Jag har lärt mig att det är lätt att tillämpa “Go see” i alla situationer när man vill främja förståelse, insikter och samarbete.
Så när jag, som analytiker, scrum master, produktägare eller vilken roll jag nu har, behöver komma närmare en viss del av en organisation eller användare, så bjuder jag in mig själv och mitt team till studiebesök på deras “fabriksgolv”. Jag har gjort det här i många år. I alla typer av organisationer. Jag har alltid varit välkommen.
Ett exempel var på TUI Nordic. Första eller andra veckan på jobbet som projektcoach ringde jag upp kundservice, presenterade mig som “från IT och jobbar med flygresor” och frågade om jag kunde besöka dem. “Javisst! Vad roligt! Du är så välkommen. När vill du komma? Du kan sitta med oss tisdag och onsdag nästa vecka t.ex. Kul att någon från IT bryr sig”
Veckan därpå satt jag bredvid kundsupporten och lyssnade med i samtalen och bokningarna. Efter en inte särskilt lång stund räckte min trevliga handledare över headsetet till mig. “Nu får du ta nästa samtal. Oroa dig inte, om det blir svårt tar jag över”.
På två halvdagar hade jag lärt mig mer om hela TUI:s verksamhet och kunder än alla powerpoints och Intranets i huset ens kunde ge mig en aning om.
Några fler exempel från mitt yrkesliv som produktägare och kravare:
Trafikledningen på Nobina i Stockholm, Göteborg och Oslo. Upp i ottan (och då menar jag ottan, 3.30) och sitt bredvid dem medan de roddar trafiken i stan så att du kommer fram till jobbet och skolan
Redaktionen på Expressen. Spännande och viktigt som produktägare för sajten att se hur de jobbar med Click Bites, Breaking News och förstå en del av reporterns värld.
Biljettspärrarna i tunnelbanan. Hur bra går det egentligen för folk att blippa mobilbiljetter? Lägger vi tiden på rätt sak? Har resenärerna problem eller inte?
Inköpsavdelningen på H&M. Hur jobbar de med prissättning, kampanjer, analys, struktur och organisation av sitt arbete?
osv. Ofta tar jag med mig en eller flera utvecklare.
Det som förvånar mig mest är inte hur mycket jag lär mig, eller hur välkommen jag är, utan att inte alla produktägare och krav- verksamhetsanalytiker gör detta.
Men jag har förstått att det finns mycket motstånd, hos en själv eller hos chefen. “Har du verkligen tid med det där?” fick jag frågan en gång. Mitt svar till den chefen var: “Har vi tid att INTE göra det menar du?”. Det krävs nog en viss mod att sticka ut hakan i just ett sådant fall, men det var en av få gånger jag blivit ifrågasatt.
Den här metoden att jobba med behovsanalys, är självklar för många användbarhets-designers men inte lika självklar för alla andra. Hur kommer man igång? Hur bjuder man in sig själv, hur får man tid?
I kursen “Metoder för smidig behovsanalys” går jag igenom exempel och vi reflekterar i gruppen över erfarenheter och utmaningar. Om du är intresserad av kursen, eller liknande workshops framöver anmäl gärna intresse på behovsanalys@agical.se
Välkommen!
https://events.agical.se/events/kurs-metoder-for-smidig-behovsanalys—del-1–20250129/